ادلان

ادلان

ادلان

ادلان

نمای ساختمان و اهمیت آن درزیبایی منزل

  نمای ساختمان و تاثیر آن درقشنگی منزل
 آدمی همیشه به دنباله قشنگی ها بوده است.حال این زیبایی قادراست در یک نگاه خود شخص باشد و یا در فضای اطراف و محل اقامت.این میل تا جایی ادامه دارد که هر کدام از ما به دنبال برقراری یک محل زیبا و آرام برای زیستن خود ایم. نمای ساختمان از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی در زمینه معماری و ساختمان سازی باعث شده تا بتوانیم درکنار ظاهر زیبا, مواردی مانند صرفه جویی در انرژی ساختمان و یا استفاده از مصالح سازگار با طبیعت را در کنار هم داشته باشیم.این موارد باعث شد تا تحولات فراوانی در دنیای ساختمان سازی, علی الخصوص در نما و ظاهر ساختمان به وجود آید.

کشور ما از لحاظ تاریخچه در زمینه نما و طراحی نمای ساختمان بسیار غنی است.در طی سالیان دراز ایرانیان از گچ بری و آهک برای نماسازی استفاده میکردند.میتوان آثار به جا مانده از این معماری کهن را در ساختمان ها و مکان های با قدمت بالا, در شهرهای همچون تبریز, شیراز, اصفهان و بسیاری از عمارت ها و مقبره ها و دیگر بناهای قدیمی و تاریخی در جایجای ایران عزیزمان ببینیم.

نما در معماری

در سالهای گذشته که اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری دوباره مطرح شده است,  نماهای ساختمانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار شده اند.در واقع نما نه تنها درون ساختمان را از بیرون ساختمان جدا میکند بلکه نوعی امضا سازنده نیز می باشد که فرهنگ و عقیده طراح ساختمان را به نمایش میگذارد نماهای ساختمانی که رو به خیابان و بافت شهری هستن از حالت عمومی برخوردارند و نوع فرهنگ و عقاید یک منطقه را به نمایش میگذارند.
نمای ساختمان در واقع یک سطح انتقالی بین فضای داخلی و خارجی است که با اشکال و تراش مختلف با فضای داخل خانه ارتباط پیدا میکند.نمای هر ساختمان در شکل دهی به بافت شهری آن منطقه نقش مستقیم و موثری را ایفا میکند.اگر به نمای یک ساختمان خاص بدون در نظر گرفتن ساختمانهای اطراف آن دقت کنیم می بینیم که یکنواختی نمای شهر در مجموع از بین می رود.
نمای هر ساختمان تاثیر مستقیمی بر شهری که در ان قرار گرفته دارد و میتوان اثر آن را در بدنه خیابانها و میادین آن شهر به خوبی مشاهده کرد.تفاوت بین شهری بودن یا فردی بودن نمای ساختمان در صورتی از بین میرود که ساختمان جزئی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباط آن با محیط اطراف خودش چند جانبه باشد.حال پس از آشنایی با نما و تاثیر آن در زندگی روزمره ما, در ادامه مقاله دلایل اصلی طراحی نما و ایجاد نما در ساختمان به صورت خلاصه برای شما بیان میکنیم.


مزیت های استفاده از نما در ساختمان

    زیبا و دلنشین کردن ظاهر ساختمانها و ایجاد دورنما و ساختار قابل قبول برای شهر یا محیطی که در آن ساختمان بنا شده است.
    باعث استحکام ساختمان در مقابل شرایط نامساعد جویی مانند : سیل و زلزله باد و باران و رطوبت های خورنده و مانند آن . در کل باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود.
    ایجاد نوعی عایق حرارتی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در تمام فصل ها
    از ورود آلودگی های صوتی و صداهای آزار دهنده بیرون ساختمان به فضای داخلی ساختمان ها ی اداری و مسکونی جلوگیری میگردد.

همان طوری که اطلاع دارید از مصالح ساختمانی همچون آجر،سنگ،بتن،شیشه و ... برای ساخت نمای ساختمان استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.