رانندگی روی آبهای منطقه ی
به اسم بالتیک
دشوارترین تجربه رانندگی کشورایران برای بیشتر جهان گردان شاید جاده های باریک استان خرم آباد }می باشد |باشد} یا گردنه گدوک فیروزکوه. ولی گردشگران جهان جاده های خطرناک تری را می شناسند که رانندگی در آنها ممکن است حساس ترین تجربه سفرشان باشد. از جاده های باریک و پرتگاه های بلند گرفته تا مسیرهای لغزنده یخی که طولانی ترین آنها را باید در نزدیکی استونی ببینید. جاده ای به طول بیست و شش کیلومتر که جزیره هیوما در دریای بالتیک را به کشور استونی متصل می کند و رانندگی در آن به معنی رانندگی روی دریاست!
این جاده لقب طولانی ترین آزادراه یخی جهان را با خود یدک می کشد و هر سال با شروع زمستان بازگشایی شده و در اواخر این فصل دوباره بسته می شود.
دلیل این بازگشایی زمستانی آن است که سرمای هوا تنها در زمستان ها به اندازه ای می رسد که یخ های جاده ضخامتی بیشتر از بیست و پنج سانتی متر پیدا می کنند و می توانند وزن ماشین ها را تحمل کنند.
در این مواقع، مسئولان استونی طبق مقررات داخلی شان چراغ های سبز این آزادراه را روشن می کنند تا رانندگان از مجاز بودن عبور و مرور در این مسیر آگاه شوند. البته این به معنای آزاد بودن عبور و مرور تمام ماشین ها در این جاده نیست.
رانندگی روی دریای بالتیک
مسئولان جاده ای استونی تنها هر یک یا دو دقیقه یک بار به اتومبیل ها اجازه عبور از این آزادراه را می دهند تا فاصله اتومبیل های عبوری به حدی که جاده تحمل وزن آنها را داشته باشد حفظ شود. این ماشین ها البته محدودیت های دیگری هم دارند. مثلا تنها باید سرعتی در حد چهل تا هفتادکیلومتر بر ساعت داشته باشند، در غیر این صورت آزادراه شکافته شده و ماشین ها در دریای بالتیک غرق می شوند!
امنیت در این جاده آنقدر اهمیت دارد که گرمای زودرس بهار گاهی باعث می شود این جاده تنها چند روز امکان عبور و مرور داشته باشد. درست مثل سال گذشته که رانندگان مسیر هیوما به استونی یازده روزفرصت عبور از این جاده یخی و کوتاه کردن مسیر دوساعته همیشگی به سی دقیقه را داشتند.
البته گرما تنها دلیل بسته شدن این جاده نیست؛ گاهی سرمای زیادی هم می تواند با ایجاد ترک در لایه های یخی باعث مسدود شدن این جاده دریایی شود!